Îmbunătățește experiența clienților cu ajutorul colectării și analizei datelor

Datele colectate din diferite surse ascund multe informații care ar putea aduce beneficii uriașe pentru afacerea ta. Din păcate, multe companii nu valorifică informațiile, ceea ce înseamnă pierderea unui avantaj foarte important față de competitori. Utilizarea eficientă a datelor, la potențialul maxim al acestora, crește capacitatea de a înțelege comportamentul clienților, oferind și posibilitatea de a construi strategiile cele mai potrivite, ceea ce duce, automat, și la creșterea vânzărilor.

În afaceri, utilizarea corectă a datelor este cheia succesului când vine vorba de creșterea profitului. Prin intermediul unei analize amănunțite, vei obține o informații concrete, cu ajutorul cărora poți îmbunătăți fiecare aspect al strategiilor și acțiunilor din compania ta. În retail, lucrul care ar putea face diferența este experiența cumpărătorului, deoarece creșterea afacerii depinde direct de clienți, indiferent dacă vorbim de un magazin online sau unul fizic. Astfel, dacă poți colecta datele relevante, le poți analiza și lua decizii în consecință, vei atrage clienți noi și vei obține o creștere a vânzărilor.

Nivelul de satisfacție a clienților reprezintă un indicator important pentru orice business, în special pentru companiile din zona de retail. De aceea, trebuie să acorzi o atenție sporită studiilor de piață și analizei datelor provenite din vânzări. Big data poate ajuta la îmbunătățirea experienței clienților, la înțelegerea obiceiurilor acestora și la construirea de strategii care să influențeze deciziile lor de cumpărare.

Iată câteva sugestii despre cum poți folosi colectarea de date în avantajul tău:

Colectează datele de la punctele de vânzare
Companiile din retail trebuie să înceapă să vadă colectarea datelor de la punctul de vânzare mai mult decât ca pe o simplă soluție pentru gestionarea stocurilor – aceasta este de fapt un feedback direct de la clienți. Într-adevăr, datele din vânzări sunt în mare parte numerice, însă importanța lor nu ar trebui să fie neglijată, deoarece aceste informații vor oferi răspuns chiar și la cele mai complicate întrebări din zonele de marketing și vânzări. Valorile obținute vor dezvălui detalii despre numărul clienților, marjele de profit și tendințele vânzărilor, astfel încât vei putea identifica produsele care aduc cel mai mare profit și poți lua decizii mai bune pentru a adapta stategiile de business.
Concret, datele de la punctele de vânzare pot fi folosite pentru:

  • Îmbunătățirea cash flow-ului și a operațiunilor
  • Înțelegerea obiceiurilor de cumpărare, construirea unei strategii bazate pe acestea și îmbunătățirea experienței clienților
  • Segmentarea audienței, folosind criterii precum produsele achiziționate, valoarea achizițiilor etc
  • Previzionarea unor tendințe de piață, estimarea volumului de vânzări și gestionarea inventarului.

Analiza traficului (atât web, cât și în magazinele fizice)
Analizarea numerelor nu este una dintre cele mai placute activități în business, însă este cu siguranță utila pentru a corela toate informațiile. Pentru magazinele online, este important să observi comportamentul vizitatorilor website-ului și să evaluezi performanța, prin identificarea celor mai eficiente canale de promovare și surse de trafic, urmărirea traseului vizitatorilor odată ce aceștia ajung pe un landing page, înregistrarea duratei petrecute pe fiecare pagină și identificarea acelor acțiuni care aduc conversii.
În magazinele fizice, poți ține evidența numărului total de vizitatori și analiza comportamentul acestora odată ce trec pragul magazinului. Pe baza acestor observații, poți trage concluzii cu privire la:

  • Rata de conversie
  • Tendințele de cumpărare
  • Cele mai aglomerate perioade, zile sau intervale orare (inclusive pentru shopping-ul online)
  • Cele mai populare zone ale magazinului (sau pagini ale website-ului)
  • Campaniile de discount sau performanta ofertelor.

Construirea unor studii de piață
Un studiu de piață complex poate face lumină în ceea ce privește preferințele și comportamentul clienților. Poți accesa date secundare – informații despre tendințele din industrie sau contextul general, dar poți culege și date primare – informații care să ajute la atingerea obiectivelor de business, și astfel să ai o perspectivă de ansamblu asupra contextului în care evoluează afacerea ta. Vei afla lucruri interesante despre competitori, publicul țintă sau tendințele pieței, pentru a reacționa în consecință:

  • Înțelegi competiția și tendințele pieței
  • Identifici tiparele de cumpărare
  • Ajustezi politica de pricing
  • Previzionezi cererea și ajustezi procesul de ofertare
  • Iți alegi audiența în mod informat
  • Planifici strategii creative

Online surveys
Dacă vrei să obții feedback direct din partea clienților, cel mai bine este să afli în mod direct opinia acestora. Setează un obiectiv, formulează câteva întrebări relevante și alege canalul cel mai potrivit pentru a lansa un studiu în rândul clienților. Mediul online iți oferă contextul potrivit pentru un studiu simplu dar relevant, într-un spațiu sigur pentru participanți. Odată ce ai acumulat suficiente date, le poți analiza pentru a înțelege opinia sinceră a cumpărătorilor cu privire la serviciile sau produsele companiei tale.
Iată ce poți îmbunătăți în urma unui astfel de studiu:

  • Înțelegi competiția și tendințele pieței
  • Ofertele și campaniile de promovare
  • Strategia de plasare a produselor
  • Prețurile
  • Dezvoltarea de noi produse sau servicii

Pentru companiile din retail, beneficiile datelor provenind din vânzări sunt evidente. Totuși, trebuie menționat faptul că nu poți obține informații valoroase decât dacă datele pe care le colectezi sunt cele relevante. Atunci când este făcut în mod corect, procesul de colectare și analiză a datelor iți va permite să construiești o experiență de calitate pentru clienți, pentru a îi aduce mai aproape de afacerea ta. Astfel, vei creste vânzările și, implicit, și profitul.